Νέες αντιδράσεις για την “διαδικασία” επιλογής του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΦΤΜΜ Δράμας

Μετά τις αντιδράσεις της Δημοτικής Αντιπολίτευσης για τον τρόπο επιλογής του νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΦΤΜΜ Δράμας, άλλη μία αντίδραση φαίνεται να ανοίγει σοβαρό κύκλο αμφισβήτησης της απόφασης του Οργανισμού, να μην ακολουθήσει ανοικτές διαδικασίες με προκήρυξη της θέσης. Ο σκηνοθέτης Σάββας Καρύδας –παλιός γνώριμος του Φεστιβάλ καθώς συμμετείχε στο 22ο ΦΤΜΜ στο Διαγωνιστικό Τμήμα- διαμαρτύρεται για τον τρόπο πλήρωσης της θέσης με επιστολή του στον πρόεδρο του πολιτιστικού Οργανισμού τηνοποία κοινοποιεί και στην αρμόδια Υπουργό.

ΠΡΟΣ:

1) ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ κ. ΔΕΜΕΡΤΖΗ ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΙ

2) ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ

ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΗΜΟΥ ΔΡΑΜΑΣ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

1) Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη

2) κ. Νικόλα Γιατρωμανωλάκη, Γ.Γ. Σύγχρονου Πολιτισμού

3) Δήμαρχο Δράμας κ. Χριστόδουλο Μαμσάκο και το Δ.Σ. του Δήμου Δράμας

4) Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών

5) Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου

6) Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος

7) Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών

8) Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας (Έντυπο και Ηλεκτρονικό Τύπο)

ΘΕΜΑ: Επιστολή διαμαρτυρίας για τον τρόπο επιλογής του καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Δράμας

Ως πρώην μέλος του Δ.Σ. της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, ως εκπρόσωπος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών επί 5ετία του πρώην Προέδρου των Κινηματογραφιστών Μικρού Μήκους Σωματείο «Μικρό» και ως συμμετέχων δύο φορές και βραβευμένος στο Φεστιβάλ, θα ήθελα να σας εκφράσω την προσωπική μου ανησυχία, και πιστεύω όχι μόνο τη δική μου, για τον τρόπο επιλογής τού –καθ’ όλα άξιου σκηνοθέτη– Γιάννη Σακαρίδη, για τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Δράμας.

Ο τρόπος και ο χρόνος της επιλογής, Μεγάλη Τετάρτη με τηλεδιάσκεψη, και με τη διαδικασία του «κατ’ επείγοντος» για την κάλυψη της θέσης, εν μέσω μάλιστα της πανδημίας του κορωνοϊού, που θέτει έτσι κι αλλιώς εν αμφιβόλω τη διεξαγωγή του 43ου Φεστιβάλ τον προσεχή Σεπτέμβριο, το Δ.Σ. του Πολιτιστικού Οργανισμού αποφάσισε κατά πλειοψηφία την πλήρωση της θέσης χωρίς προκήρυξη και με έναν μόνο υποψήφιο. Αυτό τουλάχιστον καταγγέλλουν όλοι οι μειοψηφούντες σύμβουλοι του Οργανισμού αλλά και αυτοί που στάθηκαν θετικοί όσον αφορά το πρόσωπο του νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή.

Οι εκ των υστέρων εξηγήσεις περί νομιμότητας της απόφασης, δημιουργούν περισσότερα ερωτηματικά από αυτά που λύνουν. Κανείς δεν αμφισβητεί το δικαίωμα του Πολιτιστικού Οργανισμού να είναι εκείνος ο φορέας που αποφασίζει για το πρόσωπο του Διευθυντή του Φεστιβάλ, ούτε αυτό που  κρίνεται είναι αν ο τρόπος επιλογής ήταν νόμιμος ή νομότυπος, αλλά αν ήταν ηθικός, μη κρατώντας ούτε τα προσχήματα ώστε να μπορέσει να υπάρξει μία αδιάβλητη διαδικασία.

Προφανώς επικράτησε σε κάποιους η ανάγκη να κλείσουν εκκρεμότητες λίγες ημέρες, μάλιστα, από την απώλεια του Αντώνη Παπαδόπουλου, προτού ακριβώς δηλαδή η κινηματογραφική κοινότητα θελήσει να συνεισφέρει τη δική της άποψη για την εκλογή νέου Διευθυντή ενός τόσο σημαντικού Φεστιβάλ για το παρόν και το μέλλον του Κινηματογράφου στη χώρα μας.

Στην προσπάθειά τους, λοιπόν, να διασφαλίσουν τον εαυτό τους για την επόμενη μέρα, πρότειναν στο Δ.Σ. του Πολιτιστικού Οργανισμού, που δεν ήξερε και δεν μπορούσε να ξέρει, εκείνον που αυτοί θεωρούσαν ότι ανήκει στο δικό τους «κλίμα», εμφορούμενοι από μία «ιδιοκτησιακή» σχέση που θεωρούν ότι έχουν αποκτήσει με το Φεστιβάλ.

Ούτε η πίεση όμως που επικαλέστηκαν –το Φεστιβάλ πέρυσι λειτούργησε μια χαρά παρόλο που ο Αντώνης Παπαδόπουλος ήταν, ουσιαστικά, εκτός λόγω της περιπέτειας της υγείας του– ούτε το καλλιτεχνικό έργο του Γιάννη Σακαρίδη μπορεί να αποτελεί άλλοθι γι’ αυτήν την απόφαση.

Η επιλογή καλλιτεχνικού Διευθυντή δεν είναι διαγωνισμός για το ποιος έχει το σημαντικότερο καλλιτεχνικό έργο. Εξάλλου, οι καλλιτεχνικοί Διευθυντές, στα περισσότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ, δεν είναι καν σκηνοθέτες. Κατά το πλείστον, είναι μάνατζερ, που ναι μεν μπορούν να προέρχονται –με την ευρεία έννοια– από τον χώρο του Κινηματογράφου, αλλά αυτό που τους χαρακτηρίζει είναι οι διοικητικές και οργανωτικές ικανότητες που έχουν. Τα παραδείγματα του Ορέστη Ανδρεαδάκη, νυν καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Θεσ/κης και πρώην Διευθυντή του εξόχως πετυχημένου Φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας» της Αθήνας, αλλά και του πρώην Διευθυντή του Φεστιβάλ Θεσ/κης Δημήτρη Εϊπίδη, είναι τα πιο χαρακτηριστικά που επιβεβαιώνουν τα παραπάνω. Άρα λοιπόν, αυτό που πρέπει μια σοβαρή διαδικασία επιλογής να αναδείξει, είναι ποιο είναι το όραμα του Διευθυντή που θα επιλεγεί, για μια νέα πορεία και ποια στρατηγική θα ακολουθήσει δίνοντας καινοτόμες λύσεις και προτάσεις στη ψηφιακή εποχή που ανοίγεται μπροστά μας. Αλήθεια, έγινε μία τέτοια συζήτηση;

Μάθαμε ποιο είναι το σχέδιο του νέου Διευθυντή για την επόμενη μέρα του Φεστιβάλ; Ή όλα καλύφθηκαν από το πέπλο των σκοπιμοτήτων και της αδιαφάνειας;

Θέλω να ελπίζω ότι αυτή η επιστολή θα συμβάλει στον δημόσιο διάλογο προς αυτήν την κατεύθυνση και ότι οι θεσμικοί φορείς του Φεστιβάλ που μέχρι σήμερα έχουν αποδείξει την αφοσίωσή τους στην ανάδειξη του Φεστιβάλ Δράμας σε ένα από τα σημαντικότερα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους της Ευρώπης, θα λάβουν υπόψη αυτές τις επισημάνσεις και αμέσως μετά, ελπίζω, την επιτυχημένη διεξαγωγή του 43ου Φεστιβάλ, θα δρομολογήσουν τις διαδικασίες αυτές για την επανάληψη της εκλογής Καλλιτεχνικού Διευθυντή με ανοιχτό και διαφανή τρόπο, όπως αυτός άλλωστε αρμόζει σε έναν τόσο σημαντικό θεσμό.

Με εκτίμηση

Σάββας Καρύδας

Μέλος Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου,

Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών,

Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος

karidsav@gmail.com

 

Υ.Γ.: Η πρόσφατη υπογραφείσα προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου Δράμας και του Πολιτιστικού Οργανισμού Ταινιών Μικρού Μήκους με το ΥΠΠΟ, τι άραγε ορίζει σε σχέση με την εκλογή νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή; Πρέπει ή όχι να γίνεται δημόσια προκήρυξη θέσης; Και αν ναι, γιατί δεν τηρήθηκε αυτό;