Παρουσίαση βιβλίου «Η μετάβαση των μαθητών στο Γυμνάσιο» στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας


Μια πού ενδιαφέρουσα παρουσίαση βιβλίου πρόκειται να πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου (19.30 μ.μ), στην αίθουσα του Δημοτικού Ωδείου Δράμας, με θέμα «Η μετάβαση των μαθητών στο Γυμνάσιο», του δασκάλου Δρ. Γιάννη Χατζηκυριάκου.

Η παρουσίαση πραγματοποιείται με την υποστήριξη των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας, τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ν. Δράμας, την Εταιρία Επιστημών Αγωγής Δράμας (ΕΤΕΑΔ) και τους Συντονιστές  Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ 70 ΠΕ.ΚΕ.Σ. Α.Μ.Θ.

Για το βιβλίο, εκτός από τον συγγραφέα, θα μιλήσουν:

Γιάννης Μπέτσας, Επίκουρος Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Δήμητρα Πατρωνίδου, Φιλόλογος, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Την συζήτηση θα συντονίσει ο Ομότιμος Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Δημήτριος Χατζηδήμου.

Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν μουσικά/εικαστικά μαθητές της ΣΤ ΄ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας, καθώς και αποφοιτήσαντες μαθητές που τώρα φοιτούν στην Α΄ Γυμνασίου, οι οποίοι θα καταθέσουν οι μεν τις ανησυχίες/προσδοκίες τους και οι δε τα βιώματά τους από την αλλαγή της εκπαιδευτικής βαθμίδας.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Σύμφωνα με τον συγγραφέα σκοπός του βιβλίου αυτού είναι να συνεισφέρει στην παιδαγωγική συζήτηση που διεξάγεται τα τελευταία χρόνια σχετικά με το θέμα της μετακίνησης των μαθητών από τη μία εκπαιδευτική βαθμίδα στην άλλη (μετάβαση) και ειδικότερα στο πλαίσιο της υποχρεωτικής φοίτησης, καθώς τα πορίσματα των σχετικών ερευνών, ελληνικών και διεθνών, αποκαλύπτουν την ύπαρξη τόσο θετικών προκλήσεων, αλλά και σημαντικών «δυσχερειών» στη μετέπειτα ακαδημαϊκή τους πορεία. Ειδικότερα, στο παρόν βιβλίο διερευνώνται οι απόψεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας (δασκάλων) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με το εν λόγω ζήτημα της μετάβασης των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Από την έρευνα διαπιστώνεται, κατ’ αρχάς, πως η αυτοαντίληψη του επαγγελματικού ρόλου δασκάλων και καθηγητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διαφοροποιείται σε μεγάλο βαθμό και σχετίζεται με τις δυσχέρειες ή και τα προβλήματα της μετάβασης των μαθητών από το δημοτικό στο γυμνάσιο. Η ανάλυση των δεδομένων, επίσης, κατέδειξε πως υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στις δηλώσεις των εκπαιδευτικών των δύο βαθμίδων σχετικά με την αιτιολόγηση των «δυσκολιών προσαρμογής» των μαθητών που μεταβαίνουν στο γυμνάσιο. Ειδικότερα, οι δάσκαλοι δηλώνουν ως σπουδαιότερο το λόγο του διαφορετικού στιλ διδασκαλίας των εκπαιδευτικών των δύο βαθμίδων, ενώ οι  καθηγητές της δευτεροβάθμιας αναφέρουν ως τον πλέον σημαντικό λόγο για τις δυσκολίες των μαθητών κατά τη μετάβασή τους στην επόμενη βαθμίδα τα μαθησιακά «κενά» των μαθητών του δημοτικού.

Αναφορικά με το πού θα όφειλαν να στοχεύουν οι δυνητικές πρωτοβουλίες για ομαλή μετάβαση, οι καθηγητές δηλώνουν ότι η στόχευση πρέπει να είναι στην επίτευξη συνεργασίας μεταξύ οικογένειας και γυμνασίου, ενώ οι δάσκαλοι στη συνεργασία δημοτικού και γυμνασίου. Τέλος, ως προς τη βασική θέση της μελέτης, ότι η θεσμική «ασυνέχεια» μεταξύ των δύο επάλληλων υποχρεωτικών βαθμίδων εκπαίδευσης αποτελεί κύριο παράγοντα πρόκλησης δυσκολιών ή και προβλημάτων μετάβασης, διαπιστώνεται πως οι δάσκαλοι συμφωνούν σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ό,τι οι καθηγητές της δευτεροβάθμιας.

Στο επίπεδο αυτό το ενδιαφέρον της επίσημης εκπαιδευτικής πολιτικής οφείλει να εστιάζει στην ανάγκη καθιέρωσης αφενός μιας κουλτούρας συνεργασίας μεταξύ των δύο βαθμίδων και αφετέρου στην εισαγωγή προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, τα οποία θα στοχεύουν στην κατάλληλη προετοιμασία της μετάβασης, και κυρίως στη γενικότερη παρακολούθηση της διεξαγωγής της, επιδιώκοντας την, όσο το δυνατό, εξάλειψη των συνθηκών που δυσκολεύουν τους μαθητές.