Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, το Short Film Hub του Φεστιβάλ Δράμας επιστρέφει δυναμικά για να συνδέσει τους νέους επαγγελματίες του κινηματογράφου με την εγχώρια και τη διεθνή κινηματογραφική κοινότητα, ενισχύοντας το ρόλο του ως σημείο συνάντησης, διαλόγου και συνεργασίας για τους δημιουργούς της μικρού μήκους ταινίας.
Με νέα επικεφαλής την Αντιγόνη Παπαντώνη και με άξονα την ένταξη όλων των ειδικοτήτων που συνδιαμορφώνουν μια ταινία μικρού μήκους, από το σενάριο, το casting και τη σκηνοθεσία μέχρι την παραγωγή και τη διανομή, το Short Film Hub 2025 φέτος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τρία εξειδικευμένα εργαστήρια και πέντε πάνελ συζητήσεων.
Η πρώτη συζήτηση με τίτλο «Αναζητώντας τους ήρωες της ιστορίας – Η σημασία του casting» και ομιλητές την casting director Σοφία Δημοπούλου και τον σκηνοθέτη Άγγελο Φραντζή πραγματοποιήθηκε την Τρίτη το μεσημέρι στο θερινό κινηματογράφο «Αλέξανδρο».
Οι προσκεκλημένοι ομιλητές και νέοι δημιουργοί, ηθοποιοί, σκηνοθέτες και παραγωγοί, μοιράστηκαν έναν πολύ ενδιαφέροντα και γόνιμο διάλογο γύρω από τη δυναμική του casting, αναλύοντας την τέχνη και τη τεχνική του, ενώ επικεντρώθηκαν στη δεοντολογία του.
Η Σοφία Δημοπούλου ξεκίνησε τη συζήτηση περιγράφοντας το ρόλο του caster στην παραγωγή μιας ταινίας. «Το casting είναι μια διαδικασία που προτείνει πρόσωπα στον σκηνοθέτη. Μετά από πρόσκληση του παραγωγού ή/και του σκηνοθέτη, ο casting director είναι ένας από τους πρώτους ανθρώπους που γίνεται κοινωνός του σεναρίου. Συζητά δημιουργικά με τον σκηνοθέτη για την οπτική του στην εκάστοτε ταινία και καλείται να τον βοηθήσει να ανοίξει τους ορίζοντες του και να δει και άλλες οπτικές μέσα από τη ματιά του casting director». Τόνισε πως πρόκειται για μια πολύ δημιουργική διαδικασία «όταν όμως γίνεται με ανοιχτό μυαλό και συζήτηση και από τον έναν και από τον άλλο, καθώς μέσα από τη ζύμωση ιδεών προκύπτουν οι σωστότερες αποφάσεις και γίνονται οι καλύτερες επιλογές».
Ο Άγγελος Φραντζής πήρε το λόγο προσθέτοντας ότι το casting είναι από μία από τις πιο βασικές διαδικασίες σε μια ταινία. «Μπορεί να πάει πολύ μπροστά, ή όχι, μια ταινία η επιλογή των προσώπων που θα ερμηνεύσουν αυτό που έχει γράψει κι έχει φανταστεί με ένα συγκεκριμένο τρόπο ο σκηνοθέτης». Πολλές φορές όμως, είπε, «οι σκηνοθέτες ‘κλειδώνουμε’ το μυαλό μας σε αυτό που έχουμε φανταστεί, ενώ είναι πιο ενδιαφέρον να αφεθείς και να ανοίξεις τους ορίζοντες σου για να καταλάβεις ότι κάποιος μπορεί να φέρει τον χαρακτήρα που έχεις γράψει με έναν απρόβλεπτο και πιο ενδιαφέροντα τρόπο από αυτό που έχεις φανταστεί. Και όταν συμβαίνει αυτό στο casting είναι δώρο».
Απαντώντας στις ερωτήσεις που ακολούθησαν από τους νέους δημιουργούς, οι δύο ομιλητές ανέπτυξαν τη συζήτηση μεταφέροντας ιστορίες casting από τις κοινές συνεργασίες τους και παραδείγματα από τις εμπειρίες τους στην ελληνική κινηματογραφική, αλλά και τηλεοπτική, παραγωγή. Μίλησαν για τις τεχνικές του casting και τον τρόπο αναζήτησης του κατάλληλου ηθοποιού που θα πρωταγωνιστήσει σε μια ταινία. Σχολίασαν τον ρόλο που παίζει, ή δεν παίζει, η φυσιογνωμία ενός/μίας ηθοποιού σε ένα επιτυχημένο casting. Περιέγραψαν πώς επιλέγουν τον κατάλληλο υποψήφιο είτε για τον πρώτο είτε για το δεύτερο ρόλο σε μία ταινία, τονίζοντας πώς οι «μικροί» ρόλοι μπορεί και να κάνουν τη διαφορά σε μια ταινία. Ξεκαθάρισαν τι σημαίνει για αυτούς επιτυχημένο casting. «Ο ακρογωνιαίος λίθος του casting είναι να φτιάξεις ένα επιτυχημένο σύνολο, δεν είναι οι πρωταγωνιστικοί ρόλοι». Αναφέρθηκαν στον τρόπο συνεργασίας casting director και σκηνοθέτη αλλά και casting director και ηθοποιών. «Η σχέση μας με τους ηθοποιούς είναι συμβιωτική» σχολίασε η Σοφία Δημοπούλου. «Δεν μπορούμε να υπάρξουμε χωρίς τους ηθοποιούς και έχουμε μια αποστολή: να σας προστατεύουμε και έτσι να προστατεύουμε και τη δουλειά μας», είπε απευθυνόμενη στους παρευρισκόμενους ηθοποιούς. Δεν παρέλειψαν να σχολιάσουν και οι δύο ομιλητές ότι αντιλαμβάνονται την αγωνία τους στα casting και συμφώνησαν ότι είναι μια δύσκολη, κάποιες φορές ίσως και επίπονη διαδικασία. Η Σοφία Δημοπούλου όμως τους παρότρυνε να μην παραλείπουν να ανανεώνουν τα βιογραφικά τους και να συμμετέχουν σε casting χωρίς δεύτερες σκέψεις, αλλά και να μην απογοητεύονται αν δεν επιλεχθούν σε μια συγκεκριμένη παραγωγή, καθώς «έχει αποδειχτεί ότι ένα καλό casting δεν θα πάει ποτέ χαμένο για έναν ταλαντούχο ηθοποιό».
Απαντώντας στην ερώτηση για τον ρόλο του casting director στη μικρού μήκους ταινία στην Ελλάδα που, όπως σχολιάστηκε, σπάνια συναντάμε στους συντελεστές της, η Σοφία Δημοπούλου απάντησε ότι τα τελευταία χρόνια αυτό έχει αλλάξει. «Ένας νέος σκηνοθέτης συνήθως ξεκινάει με την ασφάλεια να επιλέξει έναν ηθοποιό που γνωρίζει. Η σχέση άλλωστε του σκηνοθέτη με τους ηθοποιούς είναι ζωτικής σημασίας. Όμως εκτός από τον πρωταγωνιστή υπάρχουν κι άλλοι ρόλοι σε μια ταινία. Και τα τελευταία χρόνια, μας προσεγγίζουν πολλοί μικρομηκάδες για ρόλους που συνήθως δεν καταφέρνουν να βρουν. Κυρίως συμβαίνει αν ψάχνουν παιδιά ή εφήβους. Αυτό είναι ένα από τα δυνατά κομμάτια του casting. Να μπορεί να βρει παιδιά που να μπορούν να υποστηρίξουν έναν ρόλο, αλλά και οι γονείς τους να το επιτρέπουν και να είναι υποστηρικτικοί. Από την πλευρά μας, αγαπάμε και στηρίζουμε με κάθε τρόπο τους μικρομηκάδες γιατί πιστεύουμε στη νέα γενιά. Είναι η γενιά που θα φέρει την εξέλιξη, θα φέρει μια νέα ματιά. Και θέλουμε τον νέο σκηνοθέτη που θα έχει κάτι να μας πει. Είναι ένας καμβάς πειραματισμού για μας. Όπως και στους ηθοποιούς, και στους σκηνοθέτες, και στους νέους σκηνοθέτες, αναζητούμε την αλήθεια. Και την άμεση συνομιλία, για να έχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα. Και τη βρίσκουμε».
Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα το επάγγελμα του casting director υπάρχει από τα τέλη της δεκαετίας του ’90. Ωστόσο, σύμφωνα με την Σοφία Δημοπούλου, μόλις τα τελευταία 15 χρόνια άρχισε να γίνεται ορατό με διαρκή προσπάθεια από τους λίγους επαγγελματίες που το εκπροσωπούν αξιοπρεπώς. Από τους πρώτους Έλληνες casters υπήρξε η Άβετ Σφακιανάκη, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών τον περασμένο μήνα.