Διαβάζοντας κανείς την συγχαρητήρια ανακοίνωση σχετικά με την επανεκλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Δράμας σχηματίζει μια εικόνα σχετικά με τη διεξαγωγή της διαδικασίας επιλογής του, η οποία όμως απέχει έτη φωτός από την πραγματικότητα.
Η διαδικασία για την πλήρωση της θέσης Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Δράμας πραγματοποιήθηκε με τέτοιο τρόπο που εγείρονται σοβαρά ζητήματα νομιμότητας και κανονικότητας της διαδικασίας, όπως επίσης αμεροληψίας και ισότητας. Έχουμε χρέος να τα επισημάνουμε όχι μόνο λόγω έννομου συμφέροντος αλλά και λόγω ευθύνης και ηθικού χρέους απέναντι σε μια κοινωνία, ιδανικά ευνομούμενη.
Συγκεκριμένα, ως υποψήφιοι στην παραπάνω διαδικασία επιλογής καλλιτεχνικού διευθυντή για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στο δημοτικό ωδείο Δράμας, διαπιστώνουμε τα εξής:
1. Παραβίαση του άρθρου 6 του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) του Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Πολιτιστικός Οργανισμός – Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας» (Π.Ο.Φ.Τ.Μ.Μ.) στον οποίο υπάγεται το Δημοτικό Ωδείο Δράμας
Σύμφωνα με το άρθρο 6 του ανωτέρω οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας το οποίο αφορά τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Δράμας (ΦΕΚ 2401/12-04-2023, αρ.απόφ.: 49295 “Τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) του Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ – ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ, (Π.Ο.Φ.Τ.Μ.Μ.)”, η θητεία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, με ανανεώσεις, μπορεί να φτάσει το ανώτατο όριο των εννέα (9) ετών.
Ο υποψήφιος που η τριμελής «ανεξάρτητη» και «διεθνώς καταξιωμένη» επιτροπή πρότεινε, έχει ήδη υπηρετήσει δέκα (10) συναπτά έτη στη θέση αυτή, υπερβαίνοντας το ανώτατο επιτρεπτό όριο. Επομένως, δεν πληροί τις τυπικές προϋποθέσεις συμμετοχής, και η εκ νέου επιλογή του συνιστά ευθεία παραβίαση κανονιστικής διάταξης.
2. Παράτυπη προσθήκη σταδίου συνέντευξης
Η δημοσιευμένη “προκήρυξη” ουδόλως προέβλεπε τη διενέργεια συνέντευξης, αλλά την ενδεχόμενη παροχή διευκρινίσεων εκ μέρους των υποψηφίων, αν χρειαζόταν κάτι τέτοιο. Ωστόσο, αποφασίστηκε εκ των υστέρων η προσθήκη της συνέντευξης, χωρίς τροποποίηση της προκήρυξης και χωρίς κοινοποίηση σε όλους τους υποψηφίους ως αναθεωρημένη διαδικασία. Να σημειωθεί ότι η διαδικασία της συνέντευξης προχώρησε τελικώς, παρά την ένσταση επί τούτου ενός υποψηφίου από τους παρακάτω υπογράφοντες (ο οποίος δεν έλαβε καμία απάντηση), και επιπλέον χωρίς να υπάρχουν γνωστοποιημένα κριτήρια αξιολόγησης! Η απουσία αντικειμενικών και μετρήσιμων κριτηρίων αξιολόγησης ήταν εκκωφαντική, και ταυτόχρονα οιωνός για το τι θα επακολουθούσε.
Επιπλέον, η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε μόνο για τρεις από τους έξι υποψηφίους, χωρίς να υπάρχει αιτιολόγηση και γνωστοποίηση των λόγων στους άμεσα ενδιαφερόμενους, γεγονός που συνιστά παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης και εγείρει ζήτημα διακριτικής και μη αντικειμενικής επιλογής.
3. Ζήτημα αμεροληψίας / σύγκρουση συμφερόντων
Ο Πρόεδρος της τριμελούς επιτροπής αξιολόγησης διατηρεί διαπιστωμένη επαγγελματική σχέση με τον επανεκλεγέντα καλλιτεχνικό διευθυντή, καθώς έχει στο παρελθόν προσκληθεί επανειλημμένα σε εκδηλώσεις, εξετάσεις και σεμινάρια του Δημοτικού Ωδείου επί της θητείας του. Επιπλέον, έχει ανταγωνιστικές και αρνητικές σχέσεις με τουλάχιστον τρεις από τους υπόλοιπους υποψηφίους εξ όσων γνωρίζουμε από το παρελθόν.
Κατά το άρθρο 7 του Ν. 2690/1999 (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας), το μέλος διοικητικού οργάνου που έχει ιδιάζουσα σχέση με αντικείμενο υπόθεσης ή με πρόσωπο που αφορά η υπόθεση, υποχρεούται σε αποχή. Η μη δήλωση αποχής θέτει ζήτημα νομιμότητας της σύνθεσης της επιτροπής και ενδέχεται να ακυρώσει την απόφασή της. Είναι πασιφανές ότι τίθεται θέμα αμεροληψίας. Ο συγκεκριμένος κύριος, ο οποίος διατέλεσε πρόεδρος της εν λόγω επιτροπής, αναμφισβήτητα ήταν ακατάλληλος για τη συγκεκριμένη διαδικασία.
Μέχρι στιγμής βλέπουμε τα ζητήματα που εγείρονται και αφορούν:
• παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων,
• παράκαμψη της αρχής της διαφάνειας και αντικειμενικότητας στη δημόσια διοίκηση,
• καθώς και παρέκκλιση από το δημοσιευμένο θεσμικό πλαίσιο της διαδικασίας.
Αξιοσημείωτο και πρωτάκουστο επίσης είναι το γεγονός ότι δεν ανακοινώθηκε επίσημη απόφαση του ΔΣ για την επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή, ούτε αναρτήθηκε στη Διαύγεια, όπως και ούτε υπήρξε ενημέρωση των άμεσα ενδιαφερόμενων, όπως και θα έπρεπε, ώστε αν υπάρχουν ενστάσεις να εξεταστούν. Αντί αυτού, υπήρξε μια ανακοίνωση – ευχαριστήριο μήνυμα στην ομάδα του δημοτικού ωδείου στο Facebook (!), όπως η ίδια ανακοίνωση την ίδια μέρα ανέβηκε και στην ιστοσελίδα του Δημοτικού Ωδείου Δράμας.
Αυτή η πρωτοφανής κατάσταση, από την οποία απουσιάζει μια επίσημη απόφαση όπου θα παρουσιάζονται τα κριτήρια αξιολόγησης, οι συντελεστές βαρύτητας, η μοριοδότηση του κάθε υποψηφίου, μας έχει πείσει ότι επρόκειτο για μια εκ των προτέρων στοχευμένη επιλογή. Η διαδικασία της επιλογής του καλλιτεχνικού διευθυντή πραγματοποιήθηκε κατά τέτοιο τρόπο που πραγματικά αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή!
Δε γνωρίζουμε αν και κατά πόσο γνωρίζει ο κ.Δήμαρχος τον τρόπο με τον οποίο υλοποιήθηκε αυτή η διαδικασία (ή παρωδία;) της επιλογής του καλλιτεχνικού διευθυντή για το Δημοτικό Ωδείο Δράμας, αλλά ουσιαστικά αυτό που επιτεύχθη ήταν ο εξευτελισμός της διαδικασίας, και των υποψηφίων βεβαίως οι οποίοι συνολικά ήταν αξιολογότατοι, αλλά και του κύρους του ωδείου. Αλήθεια, πιστεύετε ότι σε μια μελλοντική προκήρυξη θα ενδιαφερθεί κάποιος σοβαρός και προσοντούχος υποψήφιος όταν θα είναι γνωστό πλέον ότι η διαδικασία επιλογής στο Δήμο Δράμας γίνεται με απόλυτα αδιαφανείς όρους;
Kαλούμε το Δ.Σ. του Δημοτικού Ωδείου Δράμας, ακόμα και αυτή την ύστατη ώρα, να δώσει στη δημοσιότητα τα παρακάτω:
1. Aντίγραφο της απόφασης του Δ.Σ. όπου τεκμηριώνεται η επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή μέσα από τη γνωμοδότηση της τριμελούς επιτροπής (βλ. παρακάτω ν.3)
2. Αντίγραφα όλων των πρακτικών της τριμελούς επιτροπής αξιολόγησης.
3. Η αναλυτική βαθμολόγηση και αιτιολόγηση αξιολόγησης για κάθε υποψήφιο, σε όλα τα στάδια της διαδικασίας.
4. Η απόφαση/πράξη με την οποία αποφασίστηκε η (πρόσθετη) διενέργεια συνέντευξης, τα κριτήρια αξιολόγησης αυτής, καθώς και τα κριτήρια βάσει των οποίων επιλέχθηκαν μόνο τρεις υποψήφιοι για το στάδιο αυτό.
5. Αντίγραφο τυχόν δηλώσεων αποχής ή μη αποχής των μελών της επιτροπής λόγω σχέσης με υποψήφιο.
Κλείνοντας, θεωρούμε ότι η νομιμότητα και η διαφάνεια της διαδικασίας, αλλά και ο σεβασμός και η διαφύλαξη του κύρους ενός αξιόλογου πολιτιστικού οργανισμού όπως το Δημοτικό Ωδείο Δράμας, (πρέπει να) είναι συνθήκες αδιαπραγμάτευτες για κάθε ΔΣ που θα έρθει και θα περάσει από τα έδρανά του. Το Δημοτικό Ωδείο Δράμας δεν είναι το τσιφλίκι κανενός, αλλά ένας οργανισμός με ιστορία που πρέπει να διοικείται σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης.
Οι υπογράφοντες
ΜΙΧΑΗΛ ΚΖΟΥΝΙΑΣ
ΚΖΙΣΤΟΦ ΝΤΑΡΙΟΥΣ ΜΠΑΚΑ
Δρ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΙΖΑΡΗΣ