Χ. Καραγιαννίδης: Γιατί πωλείται το αεροδρόμιο της Καβάλας;

Ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Νοεμβρίου η διαδικασία ιδιωτικοποίησης 14 περιφερειακών αεροδρομίων μεταξύ των οποίων και αυτού της Καβάλας. Ο βουλευτής Δράμας του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Καραγιαννίδης κατέθεσε σχετική ερώτηση προς τους Υπουργούς  Υποδομών – Μεταφορών- Δικτύων  και Οικονομικών αντιστοίχως, ζητώντας ουσιαστικά να δοθεί απάντηση, στο γιατί πωλείται το αεροδρόμιο της Καβάλας  την στιγμή που είναι κερδοφόρο.karagiannidis412013

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης.

 

Ο Κρατικός Αερολιμένας Καβάλας «Μέγας Αλέξανδρος», που είναι εγκατεστημένος στην ευρύτερη περιοχή της κοινότητας Αγιάσματος- 3χλμ από τον οικισμό Αγιάσματος- του δήμου Νέστου. Στο ακίνητο που φιλοξενείται ο αερολιμένας υπάρχει επίσης νατοϊκή βάση, ενώ φιλοξενούνται ταυτόχρονα οι εγκαταστάσεις της σχολής «Εγνατία Αβιέισον».

Η πιο πρόσφατη αναβάθμιση του αεροδιαδρόμου έλαβε χώρα το έτος 2009.Το αεροδρόμιο εξυπηρετεί 200.000 ταξιδιώτες και το επιχειρησιακό πλάνο της Υ.Π.Α. παρουσιάζει το αεροδρόμιο κερδοφόρο. Φέτος παρουσίασε αύξηση κατά 15% σε πτήσεις εσωτερικού και 7% στις πτήσεις εξωτερικού, ενώ διαφαίνεται προοπτική περεταίρω αύξησης σε πτήσεις κυρίως προς τη Ρωσία, η οποία θα καταγραφόταν και φέτος, εάν δεν υπήρχε το εμπάργκο.   Αυτή τη στιγμή το αεροδρόμιο όπως και όλα τα περιφερειακά δεν επιβαρύνει το ναύλο με τέλη. Ενοικιάζει σε προσιτές τιμές τους χώρους του στις αεροπορικές εταιρίες και στους ιδιώτες που δραστηριοποιούνται σε αυτό και διευκολύνει τους αγρότες για τη μεταφορά των προϊόντων από αυτό κάτι που θα μπορούσε να γίνεται σε μόνιμή βάση. Το αεροδρόμιο «Μ. Αλέξανδρος» είναι μια κερδοφόρα υποδομή του ελληνικού κράτους, χωρίς ωστόσο να επιβαρύνει με πρόσθετα τέλη όσους μετακινούνται μέσω αυτού, στην προσπάθειά του να συνεισφέρει στην ανάπτυξη του τοπικού τουρισμού και των ευρύτερων οικονομικών δραστηριοτήτων της περιοχής, κάτι που γίνεται σε όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.kavalia

Η επαπειλούμενη ιδιωτικοποίησή του θα επιφέρει πρόσθετες επιβαρύνσεις στους ταξιδιώτες, πρόσθετα τέλη στην παροχή υπηρεσιών του αεροδρομίου και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σ’ αυτό. Κάτι τέτοιο θα επιφέρει ενδεχομένως μείωση της κίνησης του αεροδρομίου και κατ΄ επέκταση της τουριστικής κίνησης της περιοχής, ενώ εγκυμονεί εργασιακή αβεβαιότητα για τους εργαζόμενους σε αυτό.

Ταυτόχρονα,  ο έλεγχος του αεροδρομίου από ιδιώτες ενέχει σοβαρούς κινδύνους και για την εθνική άμυνα, δεδομένου ότι το αεροδρόμιο Μ. Αλέξανδρος έχει και στρατιωτική χρήση.

 

Η επερχόμενη ιδιωτικοποίηση, όχι μόνο του αερολιμένα Καβάλας, αλλά και άλλων 13 αερολιμένων της χώρας, θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο μήνα Νοέμβριο. Σύμφωνα με την  ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ στις 10 Οκτωβρίου του 2014,  δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν οι  κοινοπραξίες:

 

  • Casa (Corporation America S.A.) – METKA Α.Ε.

 

Πρόκειται για κοινοπραξία της κατασκευαστικής εταιρεία του ομίλου Mυτιληναίου, με την Corporation America από την Aργεντινή, που ελέγχεται από τον Aργεντίνο δισεκατομμυριούχο Eduardo Eurnekian. Η εταιρεία διαχειρίζεται 53 αεροδρόμια, στη συντριπτική τους πλειοψηφία στη Νότια Αμερική. Η επέκταση των δραστηριοτήτων της έχει ήδη ξεκινήσει με την εξασφάλιση δύο αεροδρομίων στην Ιταλία, του Λινάτε του Μιλάνου και του Τράπανι στη Σικελία ενώ εδώ και χρόνια ο αρμενικής καταγωγής δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος στην Αργεντινή διαχειρίζεται το αεροδρόμιο του Ιερεβάν, της πρωτεύουσας της Αρμενίας.

 

  • Fraport AG- Slentel Ltd

 

Η Fraport σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου είναι η πρώτη γερμανική εταιρία που μετέχει σε πρόγραμμα ελληνικών αποκρατικοποιήσεων. Βασικός μέτοχος είναι το ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης ενώ ένα 10% ανήκει στη Lufthansa. Εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και άλλα 11 αεροδρόμια παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων του Πούλκοβο της Aγίας Πετρούπολης (το οποίο διαχειρίζεται μαζί με τον όμιλο Kοπελούζου), του Aμβούργου και της Αττάλειας.

 

  • Vinci Airports S.A.S. – Αktor Παραχωρήσεις Α.Ε

 

Την εταιρεία τη γνωρίζουμε από την συμμετοχή της στην κατασκευή μεγάλων οδικών αξόνων στη χώρα ενώ ελέγχει και τη ζεύξη Ρίου Αντιρρίου. Διαχειρίζεται πολλά αεροδρόμια στη Γαλλία. Στη μάχη για την απόκτηση των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης των ελληνικών αεροδρομίων μπαίνει με την εταιρεία «Ελλάκτωρ» του ομίλου Μπόμπολα.

 

Όποια κοινοπραξία γίνει τελικά η ανάδοχος θα υπογράψει σύμβαση παραχώρησης για 40 χρόνια, με δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης για άλλα δέκα.

 

Η συγκεκριμένη διαδικασία αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις της χώρας ενώ σύμφωνα με στελέχη του Ταμείου οι επενδύσεις που προβλέπονται  εκ της σύμβασης να γίνουν εντός της πρώτης τριετίας για την αναβάθμιση των αεροδρομίων αυτών θα φτάσουν τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Το θέμα είναι όμως ποιος θα τις πληρώσει με λίγα λόγια πού θα φτάσει το «σπατόσημο». Το «σπατόσημο», δηλαδή το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αερολιμένων που επιβλήθηκε το 1992 στα αεροπορικά εισιτήρια για όλα τα αεροδρόμια της χώρας με αφορμή την κατασκευή του αεροδρομίου των Σπάτων, καταργείται την 1η Νοέμβρη.

 

Όπως φαίνεται, θα αντικατασταθεί από νέο ενιαίο τέλος το οποίο θα διαμορφωθεί στα 14,5 ευρώ (φθηνότερο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», κατά πολύ ακριβότερο για όλα τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας) για την πρώτη περίοδο της παραχώρησης και τα 20 ευρώ για τη δεύτερη, μετά την ολοκλήρωση των έργων. Σε δέκα χρόνια και πάντα σύμφωνα με το ίδιο πλάνο, την 1η Νοεμβρίου 2024,  το νέο «σπατόσημο» θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη.

 

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα μετεξελιχθεί σε ρυθμιστική αρχή, η οποία -μεταξύ άλλων- θα ελέγχει τόσο την τιμολόγηση όσο και την τήρηση των υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων.

Τέλος, αναφορικά με τους εργαζόμενους, το υπουργείο Υποδομών έχει τροποποιήσει την πρόβλεψη που απάλλασσε τον παραχωρησιούχο από την υποχρέωση πρόσληψης των υφιστάμενων εργαζομένων των αεροδρομίων, η οποία και αντικαταστάθηκε με ρύθμιση που θα καλεί τους επενδυτές να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να διατηρήσουν το υφιστάμενο προσωπικό με όρους αγοράς, για όποιον εργαζόμενο το επιθυμεί.

 

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ.Υπουργοί:

 

1.Ποιο το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ακίνητου, στο οποίο είναι εγκατεστημένος ο Κρατικός Αερολιμένας Καβάλας «Μέγας Αλέξανδρος»;

 

2.Εφόσον πρόκειται για επικερδή επιχείρηση, πώς δικαιολογείται η επερχόμενη ιδιωτικοποίηση και σύμφωνα με ποιες επιστημονικές μελέτες και με ποια συγκεκριμένα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο δρομολογείται η ιδιωτικοποίηση του συγκεκριμένου αερολιμένα;

 

ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

 

Παρακαλούμε, τέλος, να καταθέσουν για την πληρέστερη ενημέρωση του Σώματος:

 

-Ισολογισμούς του Κρατικού Αερολιμένα Καβάλας για τα έτη 2008 μέχρι και 2014

 

-Τον ιδιοκτησιακό τίτλο του ακινήτου που φιλοξενεί τον Κρατικό Αερολιμένα Καβάλας «Μέγας Αλέξανδρος»

 

Ο ερωτών και αιτών βουλευτής

 

Χρήστος Καραγιαννίδης